Tutki & lahjoita

Pääsymaksut Avoinna

Aikuinen 5,00 €
Alennuslippu 3,50 € 
Alle 18 v. ilmaiseksi

Museo:
18.3.-31.5. SULJETTU
1.6.-31.8. ma-su 11-17
1.9.-31.12. ke-su 11-16
Poikkeavat aukioloajat
Toimisto: arkisin sopimuksesta
Arkisto: 18.3.-31.5. SULJETTU

Yhteystiedot

Fiskarsin museo
Peltorivi 13
10470 Fiskars
+358 (0)45 1808111

Fiskarsin museon toimisto
Peltorivi 26
10470 Fiskars
info (at) fiskarsmuseum.fi

Pohjan paikallishistoriallinen arkisto
Peltorivi 11
10470 Fiskars
+358 (0)44 0500854
arkivet (at) fiskarsmuseum.fi

 

Fiskarsin pikku-pässi

Fiskarsin veturi, esine nro 1174

Fiskarsin kapearaiteinen höyryveturi, kansankielellä Pikku-Pässi kuuluu museon esinekokoelmaan. Veturi on nyt vuosien ulkonaolon jäljiltä kunnostuksen tarpeessa ja se on vuoden vaihteessa siirretty Jokioisiin odottamaan töiden alkamista. Museo kerää parhaillaan varoja pässin kunnostusta ja elävöittämistä varten. Seuraa hanketta ja lahjoita varoja pässin pelastamiseksi sivuilla www.pelastetaanpässi.fi.

Fiskarsin kapearaiteisen (750 mm) höyryveturin on valmistanut Krauss & C:o vuonna 1890. Sen valmistusnumero on 2517. Veturi on Suomen vanhin kapearaiteinen höyryveturi ja se liikennöi vuosina 1891–1952 Fiskarsin ruukin ja Pohjankurun välillä. Tämä rautatie on ensimmäinen veturivetoinen kapearaiderautatie Suomessa.

Veturin nykyinen ulkonäkö on saksalaisen mallin mukainen, pyörästö ja aluskehys ovat punaisia mutta kuljettajasuoja ja kattilaverhous vihreäksi maalattuja. Alun perin veturi oli maalattu mustaksi. Veturiin on tehty useita muutoksia, esimerkiksi avoin kuljettajasuoja on muutettu jo varhain umpinaisemmaksi ja piipun muotoa on muutettu. Veturi oli käytössä vuoteen 1952 jolloin kuorma-autot ja maantieliikenne syrjäyttivät rautatien. Vuonna 1958 Fiskarsin kotiseutuyhdistys pelasti veturin Åminneforsin Martinlaitoksen edestä, jossa se odotti kahden muun veturin kanssa romuttamista.

Veturi edustaa Fiskarsin ruukin kukoistusaikaa ja on vielä tänäkin päivänä tärkeä osa paikallista identiteettiä. Vaunut rakennettiin tavarankuljetusta varten, mutta ne pystyttiin kuitenkin varustamaan myös henkilökuljetusta varten penkeillä, jotka olivat käytössä retkien, juhlien ja suurten urheilutapahtumien aikana. Rautatien reitti näkyy edelleen maastossa sekä arkisto-, kuva- ja kaitafilmimateriaalia on tallennettuna museon ja arkiston kokoelmiin.

Vuosina 1959–2016 veturi on ollut ulkosalla muistomerkkinä Fiskarsin ruukissa kolmessa eri paikassa. Veturi on ollut suojaamattomana, mikä on johtanut kulumiseen ja vahingontekoon. Rakenteiden puolesta veturi on pitkästä ulkosäilytyksestä huolimatta varsin ehyenä säilynyt. Puhkiruostunutta peltiä on paikoin havaittavissa mm. kuljettajansuojassa. Veturin koneisto on ehyt mutta ilmeisen kiinniruostunut. Osa varustimista on hävinnyt vuosien varrella.